T: 023-5290350

 
 

De leerlingen maken bij dit vak kennis met materialen zoals metalen, kunststoffen en hout. Hiermee worden verschillende werkstukken gemaakt. Het oefenen van technische vaardigheden wordt gedaan op werkborden. Op deze borden worden de opdrachten van fietstechniek, elektra en water geoefend.

Fietstechniek:
Repareren van verlichting
Ketting spannen
Bandplakken
Het afstellen van de rem

Elektra:
Het aanzetten van een stekker en een lampfitting
Het aansluiten van een deurbel
Weten wat geleiding is en het maken van een eenvoudige huisinstallatie

Water:
Het repareren van een druppelende kraan
Het verhelpen van een verstopte afvoer
Het aanleggen van een leiding en van een afvoersysteem
Reparatie van een stortbak van het toilet

Technische basisvaardigheden die bij dit vak getraind worden zijn meten, aftekenen, boren, knippen, buigen, vijlen, zagen en schuren.
Ook het herkennen en maken van de meest gebruikte verbindingstechnieken zoals lijmen, spijkeren, schroeven, popnagelen, en het bevestigen van bouten en moeren wordt geoefend.
Het gereedschap en de materialen die bij het oefenen van vaardigheden en het maken van werkstukken worden gebruikt moeten op de juiste wijze benoemd en gebruikt worden. De methode die bij dit vak wordt gebruikt is Techno Venturie. In de methode worden de werkzaamheden door middel van foto’s en geschreven tekst begeleid. De leerling is in staat door nauwgezet de instructie te volgen de opdrachten zelfstandig uit te voeren. Ieder hoofdstuk bestaat uit twee delen: de verkenning en de doe-opdrachten.
De verkenning: dit is het theoretische deel van de opdracht. Hierin worden de materialen en de gereedschappen besproken, evenals de onderdelen en de functie ervan.
De doe-opdrachten: hierin wordt praktisch geoefend.

Ga naar boven

onderlijn